Hřídelová těsnění (gufera, simeringy, hřídelové kroužky) se používají k utěsnění rotujících hřídelí a dalších strojních součástí. Těsně oddělují dvě prostředí s malým tlakovým spádem.
Gufera dosedají na hřídel těsnícím břitem, tzn. pouze úzkou plochou.
Hřídelová těsnění se vyrábějí z různých typů pryží různých vlastností, jejich využití je proto možné v široké škále aplikací.
Typy pryží používaných pro výrobu gufer:
NBR – nitrilová pryž (-40°C do 110°C, krátkodobě do 130°C)
MVQ – silikonová pryž (-50°C do 150°C)
FPM (viton) – fluorkaučuková pryž (-20°C do +200°C)
ACM – akrylátová pryž (-10°C až 130°C)
Gufera se liší i svojí vnitřní konstrukcí:
G - Gufero s jedním těsnícím břitem
GP - Gufero s jedním těsnícím břitem a prachovkou
GP2 - Gufero s jedním těsnícím břitem a dvěma prachovkami
CD - Gufero bez pružiny
DUO - Gufero s dvěma těsnícími břity - Provedení vhodné pro použití v agregátech, kde je nutné oddělit dvě kapalná média (těsnění dvou médií, separace)
DL - levotočivé žebrování těsnící plochy
DP - pravotočivé žebrování těsnící plochy (podporuje těsnící účinek a zvyšuje funkční bezpečnost při ztížených provozních podmínkách, především v agregátech automobilů, směr žebrování je přizpůsoben směru otáčení hřídele)
DS - oboustranná hydrodynamická úprava těsnící plochy
V - vlnová úprava vnější plochy (pro usnadnění montáže a více toleruje nedostatky uložení)
AV - vlnová úprava částečně pogumované vnější plochy
AY - tlakové provedení pod stálým tlakem (max. 1 MPa)
SEVANIT - provedení bez výztužného kroužku (použití v těžkém strojírenství)